dinsdag 13 januari 2015

Henk Hofland. Geert Mak. Hubert Smeets en Charlie Hebdo 7


Mak treurend over de verwoesting van Brussel.


Er zijn machten aan de gang boven Europa, ik zeg echt bóven Europa, het klassieke woord grootkapitaal doet hier zijn intrede. Ik heb er nooit zo in geloofd, maar nu wel, die ons totaal ontglipt en waar je niks tegen kunt doen. En dat vind ik buitengewoon beklemmend.
Geert Mak. Radio I. 29 april 2013

Geert Mak: ‘Veenbrand woedt onder Europa'
De aanslag op Charlie Hebdo heeft hem geschokt. En de kans op een escalatie van politieke extremen maakt hem extreem bezorgd. Maar volgens de Nederlandse schrijver Geert Mak zit de dreiging voor Europa nog veel dieper. ‘Steeds meer Europeanen voelen zich verwaarloosd en ontheemd.’
Geert Mak. De Tijd. 10 januari 2015

De vraag die mij op de lippen brandt is deze: wanneer 'boven Europa' het 'grootkapitaal' aan 'de gang' is en er 'onder Europa' een 'veenbrand woedt,' waarom beweert de grote hedendaagse polderdenker Geert Mak dan dat er 'Geen Jorwert zonder Brussel' mogelijk is? Kan het orakel uit Bartlehiem ons eenvoudige stervelingen eerst duidelijk maken waarom de Europese Unie de condities creëerde, waarbij het 'grootkapitaal boven Europa,' een 'veenbrand onder Europa' kon veroorzaken? Of hebben beide fenomenen niets met elkaar te maken? Omdat Mak weigert in te gaan op mijn vragen, verzoek ik u hem deze klemmende vraag voor te leggen. 



Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...