zaterdag 6 februari 2016

Willem Feenstra van de Volkskrant



Deze foto's nam ik van middag om 23 minuten over drie, toen de ME te paard een charge begon tegen anti-racisme demonstranten. Nu de Volkskrant:

Burgemeester van der Laan beëindigt demonstratie Pegida

De Volkskrant beweert: 'De Mobiele Eenheid heeft eerder vanmiddag moeten ingrijpen bij de demonstratie.' Van wie heeft de ME 'moeten ingrijpen'? Van de Volkskrant, want dit is het oordeel van de verslaggever. Dit soort verslaggeving kenmerkte de Nederlandse provinciale journalistiek aan het eind van de jaren zeventig, begin jaren tachtig. Mijn collega's zijn nog steeds niet in staat zich onafhankelijk op te stellen.
De Volkskrant vervolgt de berichtgeving aldus:

Harde kern Ajax

Volkskrantverslaggever Willem Feenstra is ter plaatse en laat weten dat de sfeer enigszins grimmig is. De schermutselingen ontstonden volgens hem nadat de demonstratie tegen Pegida op zijn einde liep en die voor Pegida begon. Op dat moment kwamen Ajacieden die in een kroeg in de buurt zaten naar buiten, volgens Feenstra mensen van de harde kern. Zij begonnen leuzen als 'geen racisme in onze stad' te roepen.
De 'leuzen' dat er geen 'racisme' in Amsterdam geaccepteerd zou worden, waren al om drie uur vanmiddag te horen, toen ik een kijkje ging nemen, en de demonstranten waren geen Ajaxieden, laat staan de 'Harde kern' ervan.
Willem Feenstra introduceert zichzelf als 'Onderzoeksjournalist. Staat open voor tips.'   http://www.volkskrant.nl/redactie/willem-feenstra~r10734/

Welnu, Willem, als oud-verslaggever die ontelbare rellen in Amsterdam heeft gemaakt, is mijn tip de volgende: 

Stop met het geven van meningen, zoals 'harde kern,' 'moeten ingrijpen,' etc., en let goed op zodat je niet foutief bericht, beweeg je permanent van links naar rechts, blijkt niet op één plaats staan. En probeer vooral niet grappig te zijn als journalist door op twitter te schrijven: 'Pegida-demonstratie Amsterdam, vanmiddag. Politie helpt café 't Hooischip aan wat klandizie.' Je bent immers geen standup comedian, maar een journalist. Alle begin is moeilijk. Succes.  https://twitter.com/willemfeenstra 

Kijkt u ook even hierna, hoe Willem zichzelf promoot. https://www.youtube.com/watch?v=oUST5b7ECYw

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...