woensdag 23 augustus 2017

Zionistische Intimidatie

Sonja heeft een nieuwe reactie op je bericht "Former Mossad chief Halevy admits Israel supported..." achtergelaten: 

Journalist David Sheen aangeklaagd voor onthulling over Israëlische generaal (die niet eens van hem komt)
http://www.mo.be/nieuws/isra-lische-journalist-aangeklaagd-voor-een-onthulling-die-niet-van-hem-komt 

Journalist aangeklaagd voor onthulling over Israëlische generaal (die niet eens van hem komt)

De onafhankelijke Israëlisch-Canadese journalist David Sheen wordt aangeklaagd wegens smaad door de prominente generaal Israel Ziv. Dat is opvallend omdat de kritiek waarvoor hij aangeklaagd wordt ook door verschillende andere media uitgesproken werd. Zij worden niet aangeklaagd.

Foto: Libera TV (CC BY 3.0)

‘Ik werk onafhankelijk en heb geen leger van advocaten achter mij staan zoals Channel 2, dat het verhaal oorspronkelijk bracht. Misschien denkt Ziv daarom dat ik makkelijk te intimideren ben via de rechtbank’, vertelt Sheen aan MO*.
David Sheen werkte als freelance reporter voor verschillende Israëlische en buitenlandse media, waaronder Al Jazeera en Haaretz. Hij bericht voornamelijk over ras en religie in de Israëlische maatschappij. Het is een artikel over het eerste onderwerp waarvoor hij nu aangeklaagd wordt.

Gelekte opnames

De Generaal Israel Ziv eist 750.000 Israëlische Shekel—ruim €175.000—van Sheen wegens smaad. Ziv is een voormalig topofficier van het Israëlisch leger en staat nu aan het hoofd van Global CST, een consultancybedrijf in de veiligheidssector.
Alles draait om een artikel dat Sheen schreef in januari van dit jaar, waarin hij 10 invloedrijke Israëli’s oplijst die volgens hem ‘kopstukken zijn in Israëls oorlog tegen Afrika’.
Alles draait om een artikel dat Sheen schreef in januari van dit jaar, waarin hij 10 invloedrijke Israëli’s oplijst die volgens hem ‘kopstukken zijn in Israëls oorlog tegen Afrika’. De voormalige legerofficier staat op nummer 9. Hij verdient die bedenkelijke eer volgens Sheen omdat hij met zijn bedrijf de Zuid-Soedanese president Salva Kiir Mayardit adviseerde. Volgens gelekte tapes hielp Global CST Salva Kiir om diens bedenkelijke reputatie op te poetsen.
De president van het pas sinds 2011 onafhankelijke Zuid-Soedan kwam namelijk in opspraak nadat uit een VN-rapport bleek dat hij zijn soldaten massaal vrouwen liet verkrachten tijdens de burgeroorlog in 2015. Dit bij gebrek aan soldij. Tijdens een vergadering van Israel Ziv en enkele van zijn partners werd er gebrainstormd over hoe dat schandaal best aangepakt kan worden. Een speech van de Zuid-Soedanese president aan de Verenigde Naties, geflankeerd door een slachtoffer van verkrachting is een van “de oplossingen” die geopperd werden.
Opnames van die vergadering werden gelekt aan het Israëlische Channel 2, dat er een videoverslag van maakte. Al wat Sheen deed in zijn artikel was verwijzen naar die videoreportage.

Intimidatie

Reden genoeg voor generaal Ziv om een rechtszaak aan te spannen en een bedrag te eisen dat de onafhankelijke journalist zou ruïneren. Dat een individuele journalist aangeklaagd wordt en niet het netwerk dat de oorspronkelijke reportage uitzond doet vermoeden dat het om een SLAPP-proces gaat, wat staat voor Strategic lawsuit against public participation. Dat zijn rechtszaken bedoeld om critici te censureren en de intimideren door hen tot hoge gerechtskosten te dwingen in de hoop zo hun kritische stem te smoren.
‘Ik hoop dat de rechtszaak mij niet zal weerhouden van de harde waarheden bloot te leggen. Ik vrees echter dat het mij nu al beïnvloedt.’
‘Mr. Ziv is een publiek figuur in Israël en heeft voldoende mogelijkheden om mijn gegronde commentaren te weerleggen in de openbare arena. Het is een schande dat rechtbanken misbruikt worden om journalisten onder druk te zetten om goed onderbouwde verslaggeving terug te trekken’, vindt David Sheen.
De Internationale Federatie van Journalisten, een overkoepelende organisatie van persvakbonden in 120 landen, is een wereldwijde solidariteitsactie gestart. Collega-journalisten kunnen hier de petitie tekenen.
Vorige week nog schreef MO* dat de persvrijheid in Israël onder druk komt te staan, dit voorval lijkt te passen in die trend. Gevraagd of dit zijn berichtgeving zal beïnvloeden antwoord David Sheen het volgende:
‘Ik hoop dat de rechtszaak mij niet zal weerhouden van de harde waarheden bloot te leggen. Ik vrees echter dat het mij nu al beïnvloedt. Ik word gedwongen om mezelf te verdedigen in de rechtbank. Dat vreet tijd en energie die ik anders kon spenderen aan het maken van belangrijke stukken.’
Israel Ziv was niet bereikbaar voor commentaar. 

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...